Svenskt Friluftsliv går ut i kampanj tillsammans med 25 friluftsorganisationer!

16 februari, 2017

På Alla Hjärtans Dag – den 14 februari gick Svenskt Friluftsliv ut i en drygt 10 månader lång kampanj med namnet Friluftsliv ger Folkhälsa! I samband med den startade vi också upp Facebooksidan ”Friluftsliv i Sverige” – där vi vill inspirera till aktivitet genom att lyfta berättelser om friluftsliv!

Svenskt Friluftsliv ser med oro på vad inaktiviteten innebär för vår befolkning. Många barn och unga får inte idag tillgång till rörelse i skolan – vi ser att våra livsmönster mer och mer rör sig bort ifrån aktivitet och friluftsliv.

Därför startar vi på Svenskt Friluftsliv upp en informationskampanj på Facebook tillsammans med våra 25 medlemsorganisationer som heter ”Friluftsliv i Sverige”. Där kommer vi att publicera berättelser från hela Sverige om människor som utövar friluftsliv – och vad det betyder för dem. Först ut i-en-minut-film är vår tidigare statsminister Ingvar Carlsson som berättar om vad friluftsliv betyder för honom. Följ oss gärna!

– Friluftslivet stärker både hjärta och hjärna, säger generalsekreterare Ulf Silvander, och det är det vi vill lyfta med vår kampanj. Det är viktigt att vi har förebilder och vi vill visa att vi mår bra av att utöva friluftsliv. Det är ingen hemlighet att aktivitet i naturen är bra för oss, läkande på många olika sätt. Det vill vi fokusera på i kampanjen och inspirera. Samhället vinner ekonomiskt på att få människor ut i naturen, folkhälsan förbättras och vi får ett friskare samhälle!

För ytterligare kontakt:
Ulf Silvander, Svenskt Friluftsliv, 070-433 51 47, ulf.silvander@svensktfriluftsliv.se