Socialminister Jakob Forssmed inleder årets Friluftsforum

Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet

Pressmeddelande

Friluftsforum den 17 april är Mötesplatsen för det organiserade friluftslivet och socialminister Jakob Forssmed kommer att medverka digitalt och inleda Friluftsforum. Årets övergripande tema är den nya friluftsstrategi som håller på att tas fram och som tar sikte på 2035. Därför vänder sig årets Friluftsforum till personer verksamma inom Svenskt Friluftslivs medlemsorganisationer.

Under första dagen ges friluftslivets aktörer en möjlighet att träffas och diskutera frågor utifrån olika aktuella teman. Andra dagen kommer samtalen att sammanfattas och Svenskt Friluftslivs Årsstämma att hållas.

-”Efter ett intensivt arbete är det till sist dags att inviga Friluftsforum 2024. Det ska bli både spännande och framförallt viktigt att presentera Svenskt Friluftslivs strategi för de kommande 10 åren. Jag ser fram emot att lyssna till och delta i alla diskussioner och samtal under forumet och årsstämman.” säger Josefin Åhrman, generalsekreterare Svenskt Friluftsliv.

Deltagarna kommer att ges en inblick i arbetet med den nya strategin och i fyra olika workshops diskutera hur strategin kan stötta det organiserade friluftslivet de kommande åren. Varje workshop inleds med inspirerande exempel från medlemsorganisationernas projekt och verksamheter som på olika sätt illustrerar hur strategin kan verka i praktiken:

• Sänka trösklar, Malin Widell/Svenska Orienteringsförbundet
  • Kunskap, Kristina Ljungros/Friluftsfrämjandet